Rabu, 2 Januari 2008

Strategi yang tidak membawa kemana-mana

(review dari River Kwai kita tangguhkan dulu)

Serangan berani mati sangat berkesan dalam strategi peperangan Jepun ketika PD II. Serangan bunuh diri Kamikaze atau "Balasan Tuhan" itu disucikan dengan nama sedemikian. Sesungguhnya ia berjaya melemahkan kekuatan Tentera Berikat. Ketika perang Vietnam askar Vietchong juga membantai tentera Amerika melalui serangan bunuh diri. Mereka juga berjaya mengnyahkan pengaruh Amerika dari bumi Vietnam. Perjuangan Tamil Elam juga disinonimkan dengan serangan bunuh diri dan hadiah terbesar daripada serangan seperti ini ialah kepala Perdana Menteri India Rajiv Ghandi.
Metod serangan bunuh diri kini merebak di banyak medan-medan pertelingkahan yang melibatkan umat Islam. Di Palestin, Iraq, Afghanistan, Selatan Thailand, Indonesia, Pakistan dan lain-lain. (Saya belum membaca sendiri dan hanya dengar cakap), Qardawi mengharuskan serangan bunuh diri dalam perjuangan orang Palestin menentang Israel; antara alasannya kebanyakan penduduk Israel adalah tentera kerahan dan penduduk Yahudi adalah sebahagian dari kekuatan Israel. Tetapi keharusan Qardawi hanya dalam perjuangan Palestin dan tidak ditempat lain. Namun fenomena ini berlaku juga di Bali, di Hotel Marriot, dalam-dalam masjid di Iraq dan terbaharu ke atas Benazir.
Fenomena ini menakutkan. Imej Islam juga dihitamkan di mata dunia walaupun media Barat tidak bersikat adil. Pun begitu kita tidak dapat menafikan bahawa ada segelintir umat Islam memilih jalan yang eksterim ini. Tidak banyakpun faedah dari strategi ini kepada perjungan umat Islam. Lebih parah lagi ia akan digunakan ke atas sesiapa sahaja yang tidak berada dipihak mereka.
Ulamak dan cerdik pandai Islam dari seluruh dunia harus bangkit dan berani memfatwakan kesesatan dan balasan azab yang pedih dari tuhan ke atas penyerang berani mati yang menyebabkan nyawa orang awam terkorban. Walaupun hampir terlewat tetapi lebih baik dari tidak berbuat apa-apa.

Tiada ulasan: