Isnin, 28 April 2008

Kiri yang bukan lagi kiri - Belangsungkawa untuk Keluarga Rustam Sani

I

Ketika zaman kanak-kanak hinggalah awal remaja saya selalu keliru dan lambat memberi tindakbalas jika disuruh menentukan antara kiri dan kanan. Beberapa peristiwa lucu dan juga memalukan berlaku kerana response keliru saya tentang kiri dan kanan ini. Pada awal tahun 70'an dalam satu pertandingan menghafal RukunNegara, saya benar-benar malu kerana ketika pertandingan orang lain menggangkat tangan kanan sedangkan saya menggangkat tangan kiri. Satu dewan mentertawakan saya bila saya tersilap mengangkat tangan. begitu juga pada hari angkat nikah saya pada ? bulan 8 tahun 1987 saya menyebabkan seluruh rombongan pengantin lelaki tersilap jalan kerana apabila sampai diselekoh saya menyuruh kawan saya Azhari yang memandu mengambil selekoh kanan sedangkan maksud saya adalah kiri. Ketika zaman Universiti kekeliruan ini tidak berkurang sehingga menjadikan saya terlalu berhati-hati untuk menentukan kanan atau kiri. Formula mudah ialah kanan ialah tangan yang memakai jam! - yang mungkin sesuai untuk saya sahaja. Kamus dewasn edisi-edisi awal juga tidak mendefinisikan dengan jelas kiri dana kanan ini. Mengikut Kamus Dewan " Kiri = adalah lawan kepada kanan".



II

Hari sabtu 26/4/08 saya menghadiri majlis pelancaran buku dan mengenang Alahyarham Rustam Sani di Perpustakaan Tun Uda Shah Alam. Majlis ini dihadiri oleh ramai rakan-rakan beliau terutama yang mengenali beliau melalui kelab sosialis UM. Mendengar ucapan Husin Ali, Hishamuddin Rais dan nostalgia mereka terhadap kelab sosialis membuatkan saya terasa dalam majlis orang-orang kiri. Ucapan sederhana Anwar yang memberi review terhadap buku Rustam dan ketokohan Rustam seolah-olah cuba mencairkan kekirian Rustam dan meletakan pemikiran politik Rustam seiring dengan nilai-nilai universal yang patut didokong semua. Bagi setengah orang, kiri bukan lagi satu konsep politik yang ideologikal tetapi lebih merupakan satu sejarah persekitaran.



III

Kiri yang bukan lagi kiri

Perkembangan selepas PRU 12 menjadikan orang-orang yang dulu dianggap kiri kini bukan lagi kiri. Dengan Pakatan Rakyat yang dianggotai oleh 3 entiti besar dan salah satu entitinya, PKR -yang sebahagian besarnya digerakan oleh orang-orang yang terkenal kiri maka konsep kiri dan kanan seolah-olah bukan lagi satu isu. Tetapi saya tidak boleh memendamkan perasaan saya bahawa orang kiri tetap kiri dan mereka ideologikal!. Walaupun insyaalah tidaklah sampai menjejaskan aqidah tetapi pemikiran politik, persepsi terhadap unsur-unsur tradisi; eg. agama, budaya dan bangsa, adalah liberal dan moden yang akan anti tradisi.
Untuk bersangka baik, saya tidak menafikan mungkin persepsi saya salah dan tidak representatif dan mungkin rentetan dari kekeliruan "kiri dan kanan"yang terbawa-bawa.

Tiada ulasan: