Ahad, 20 April 2008

blue ocean dan belalang yang ingin menjadi helang

Walaupun buku blue ocean strategy telah agak lama tetapi nampaknya kembali dipopularkan malah di UiTM minggu lepas ada program tentang mauduk ini. Blue ocean ini sekarang agak popular terutama di kalangan ahli strategis dan juga ekonomis.
Tidak dapat dinafikan ia mungkin juga relevan dalam dunia akademik, iaitu mencari bidang apa yang nak difokus atau buku bagaimana yang nak ditulis. Dan bidang-bidang ini masih baru sehinga akhirnya kita yang menjadi pakar dalam bidang berkenaan. Idea pokok tentang blue ocean ini tidak lari jauh dari perumpamaan helang dan belalang yang saya telah sentuh dalam tulisan saya dahulu.

Sebagai maklumat awal tentang apakah blue ocean ini disertakan satu petikan sebagai rujukan.

...The Blue Ocean Strategy is a business strategy about capturing uncontested market space, thereby making competition irrelevant. It's also a book written by Professor W. Chan Kim and Professor Renée Mauborgne.
The "oceans" refers to the market or industry. "Blue Oceans" are untapped and uncontested market, which provides little or no competition for anyone who would "dive" in, since the market is not crowded. "Red Ocean" on the other hand, refers to a saturated market where there are fierce competition, already crowded with people (companies) providing the same type of services, producing the same kind of goods.
The idea is to do something different from everyone else, produce something that no one has yet seen, thereby creating a "blue ocean".
Some examples of companies that created the "Blue Ocean":
Cirque du Soleil (unique circus format), Gmail (tons of email storage space for free) and Nintendo Wii (first portable game console with movement sensor devices for gaming)...

Maknanya, jika di padang yang tiada persaingan, belalang akan nampak seperti helang dan jika di padang yang banyak helang, helang yang kecil hanya nampak seperti belalang.

Tiada ulasan: