Isnin, 1 September 2008

bijak

Minggu lalu kawan saya menghadiahkan buku baru mengantikan buku yang dah 2 tahun dipinjamnya- Risalah untuk kaum muslimin karya Syed Naquib al-Attas.
Buku ini dimenarik dari beberapa aspek, 1. manuskrip buku terawal Prof Naquib tetapi hanya terbit 20/30 tahun selepas ia ditulis. 2. Sepekara lagi yang menjadikan buku ini menarik ialah proses penghasilannya. Bicara lisan oleh Prof ini disalin oleh pembantunya dan dijadikan buku. 3. Bab-bab dalam buku ini kemudiannya dikembangkan menjadi buku hebat Prof Naquib yang lain.

Catatatan kenangan oleh kawan saya membuatkan saya terkesima dan teruja. "Kita jangan merasa bijak, tetapi kita hendaklah bijak merasa". (sepatutnya "berasa" bukan "merasa"). Ini satu falsafah epistimologi yang boleh dihaluskan lagi.

Sebulan kebelakangan ini saya terkesan dengan fitnah internet yang melanda sahabat-sahabat jauh dan dekat. Mungkin falsafah ringkas ini patut direnungi oleh orang-orang yang berasa mereka bijak dan dibuai kehebatan kerana blog dilayari melebihi sejuta. selalu-selalulah bijak berasa.

Tiada ulasan: