Jumaat, 6 Jun 2008

Salahkah ?

Salahkah jika orang Melayu mahukan bahasa Melayu di martabatkan dalam sistem pendidikan rendah, menengah dan tinggi?

Salahkah jika orang Melayu mahukan bahasa Melayu kembali menjadi Lingua fraca iaitu bahasa pengantara di antara pelbagai bangsa seperti yang berlaku satu masa dahulu.

Salahkah jika orang Melayu mahukan status "rasmi" bahasa Melayu kekal?

Salahkah jika orang Melayu mahukan jaminan bahwa keistimewaan biasiswa dan peluang-peluang pelajaran terus kekal sebagaimana yang dijamin dalam perkara 153 perlembagaan persekutuan?



Tentulah tidak salah!



Tetapi ada tangan-tangan hitam yang mencucuk hidung media termasuk TV, akhbar malah menjalar hingga ke blog.

Dalam satu iklan tajan NST di TV3, digambarkan sekumpulan pelajar Melayu yang sudah diperingkat menengah tetapi tak tahu berbahasa Inggeris langsung. Rakannnya yang membaca akhbar Inggeris lebih pandai. Dialog iklan berkenaan naif dan berniat jahat; contoh "orang malaysia bacalah dalam bahasa Malaysia". Kesan visualnya pula mengambarkan jika tahu bahasa Inggeris boleh memikat perempuan Mat Salleh. Bahasa Melayu disinonimkan dengan budak-budak nakal dan dunggu!.

Akhbar Inggeris terutama STAR, Sun dan NST rancak menjalankan perang saraf dengan surat-surat pembaca yang terbit secara berkala mengkritik usaha kembali mengguna bahsa Melayu; hanya kerana ada sedikit pengumuman oleh menteri kemungkinan bahasa Melayu dijadikan bahasa rasmi untuk pengajaran sains dan matematik.



Seorang menteri pula mengumumkan bahawa bukan bumiputera akan diberikan kuota 45% biasiswa berbanding 10% sebelumnya. Persoalan yang dibangkitkan oleh ABIM dan GPMS walaupun dengan hujah masing-masing ini dibidas keras oleh elemen politik dan bukan politik bukan bumiputera. Malah blog Malaysia Today mengutuk ABIM kerana membangkitkan hal ini seolah ABIM merestui diskriminasi yang sememangnya dibenci Islam.

Namun hakikatnya, jika hanya 55% sahaja kuota biasiswa untuk orang Melayu maka jelas bilangan pelajar Melayu yang akan mendapat biasiswa kerajaan akan berkurang. Jadi dimana kedudukan peruntukan 153 perlembagaan persekutuan iaitu menjamin hak keistimewaan orang Melayu?. Sepatutnya perubahan struktur ini disertakan dengan cadangan menwujudkan tabung khas untuk pelajar Melayu cemerlang dan lain-lain cadangan seperti yang dibangkitkan oleh beberapa pihak. Saya tak pasti apa sikap orang Melayu dalam organisasi politik yang ada di Malaysia. semuanya macam nak selamatkan diri saja... aku bimbang

Tiada ulasan: