Isnin, 9 Jun 2008

Keluh kesah dari Ulu Tembeling

Saya berada di Kg Bantai dari 7 - 9 Jun kerana menjalankan satu projek penyelidikan yang ada kaitan dengan penyelidikan di taman negara Pahang.
...Ingatkan orang-orang yang duduk dibandar yang terpukul sehingga terpaku dengan kenaikan harga minyak. Rupanya penduduk Ulu Tembeling seperti di kampung Bantai lagi kalut. Setiap hari topik panas di jeti dan kedia-kedai kopi ialah harga minyak.Harga minyak Petrol di sini yang terletak 3 jam perjalanan dengan perahu dari Kulala Tahan kini menjadi RM4.00 seliter. Harga ini jauh lebih mahal dari harga pasaran kerana kos pengangkutan untuk membawa minyak dalam tong-tong kecil dalam perahu memudik Sungai tembeling yang penuh dengan jeram-jeram.
Tambang perahu untuk ke Kuala Tahan naik kepada RM30 dari RM20 dan tambang mudik ke kg-kg di ulu naik kepada RM35 - lebih sukar mudik ke ulu kerana terpaksa melalui beberapa jeram. Sewa sebuah perahu yang dulunya sekitar RM700 sehari kemungkinan menjadi 1000.
Kampung yang secara relatifnya makmur ini kerana selama ini duit berputar dalam komuniti ini sahaja. Sedikit masa lagi saya fikir mereka akan melalui masa-masa yang sukar dengan kenaikan minyak, harga barang dan bil-bil syarikat telco kerana Astro dah sampai ke sini manakala Celcom dan DIGi akan memasang infra telefon prabayar satelit mereka disini dalam sebulan dua ini. Duit yang dulunya beredar dari satu tangan ke satu tangan dalam komuniti kecil ini akan mengalir keluar dengan deras kepada syarikat Minyak dan Telco.
Saya sendiri mungkin jika tanpa grant penyelidikan tidak akan mampu lagi kesana. Kg Bantai, ikan kelah, masak lemak ikan salai atau ikan perkasam, gulai asam rung dan yang penting sekali Jejakl Mat Kilau mungkin akan tinggal sebagai nostalgia.

Tiada ulasan: