Ahad, 30 Mac 2008

Sejarah tidak menipu

I.
Mereka yang tidak menghiraukan sejarah akan dihukum oleh sejarah. Kenyataan ini bukanlah over sangat. Ia sangat tepat jika definisi sejarah itu diperluaskan. Melalui beberapa catatan terdahulu saya cuba membawa perspektif sejarah total aliran Braudel.
Sejarah iaitu termasuklah semua pencapaian dan kemajuan sesebuah masyarakat sangat sesuai dipadankan dengan isu-isu kegemaran saya dalam Malaysiana. Bagaimana aplikasinya?

Ahad lepas ketika berjalan-jalan di Pasar Tani Shah Alam saya bersemuka dengan agen produk-produk kesihatan seksual Dr Ismail Tambi. Agen ini mengeluh kerana orang Malaysia malu untuk membeli produk-produk sedemikian secara langsung malah menghampiri gerainya sahaja puas tengok kiri kanan - mungkin takut dianggap sex maniac. Namun penjualan melalui pos dan internet sangat laku. Dalam melayan berbual, penjual itu cuba menjual "cincin kanda" yang katanya produk popular Dr Ismail. Yang terbaru ada semacam ball bering pada cicncin berkenaan .
Lalu saya menceritakan kepadanya satu aspek dari sejarah total. Dalam buku Anthony Reid, Land below the wind, penulisnya menceritakan tentang budaya seksual masyarakat Asia Tenggara, dan rupanya masyarakat Thailand kuno telah mempraktikkan beberapa ciri cincin kanda itu. Saya akui produk itu ada sejarahnya dan wajarpun laku.
Sejarah tidak pernah menipu.

II
Apa yang sebenarnya terbuku dalam jiwa saya selepas saya warwarkan sejarah total ini ialah konsep sejarah mengikut Ibn Khaldun yang saya kesali tidak saya dalami. Perbincangan tentang Ibn Khaldun dalam Seminar anjuran Maufakat di IIU minggu lepas sangat menyentuh jiwa. Orang Islam yang melupakan Ibn Khaldun tetapi mengaggungkan sarjana "luar", apakah citra mereka?. Sejarah tidak pernah menipu!

Tiada ulasan: