Khamis, 20 Mac 2008

Perlembagaan

Dalam satu program mahasiswa yang baru lalu, YTM Raja Nazrin Shah berkata
"...The Constitution is the supreme law of the land and guarantees the rights of every Malaysian. Get a copy of the Federal Constitution and read it..."
Walaupun memang tidak tersangkal bahawa ramai generasi muda hari ini tidak memahami perlembagaan malaysia apatah lagi menghayatinya, namum generasi "tua" juga ramai yang buta perlembagaan. Perkembangan politik selepas PRU baru-baru ini menyerlahkan lagi kejahilan ini bahkan dalam kalangan YB yang sepatutnya antara kerja mereka ialah mengubal undang-undang juga jahil murakab tentang undang-undang Malaysia.
Contohnya ialah tentang sebesar mana kuasa raja dalam melantik MB. Walaupun raja tertakluk pada nasihat majlis mesyuarat kerajaan negeri (seperti yang termaktub dalam jadual 8) Perlembagaan persekutuan, namun dimaktubkan juga bahawa raja boleh menggunakan budi bicara mereka melantik MB dari kalangan YB yang mendapat sokongan majoriti anggota dewan. Oleh itu apa yang berlaku di Perlis tidak melanggar peruntukan yang ada. Mungkin isunya ialah amalan biasa yang sepatutnya diikuti iaitu YB yang sokongan PM biasanya akan dilantik, telah tidak ikuti.
Dalam kemelut di Terengganu cerita sebenar masih tak jelas. Peguam Negara mengeluarkan kenyataan bahawa raja yang dilantik sebagai Yang Dipertuan Agong tidak boleh mencampuri hal merajai negerinya kecuali dalam soal hal ehwal agama. Ini memang termaktub dalam Perlembagaan. tetapi cerita sebenarnya apa?. Adakah tiadanya perlantikan MB walaupun dah 2 minggu pilihanraya adalah kerana tidak perkenan Agong (kerana Pemangku Sultan baru sekolah rendah) atau politik dalam Majlis Penasihat Pemangku Raja atau apa?. Ataupun ketidaksukaan terhadap calon MB yang diwar-warkan memang dapat dibuktikan dengan bukti-bukti sahih. Kenyataan AG terlalu awal . Jika benar ada campur tangan sultan maka jika tiada yang mengalah akan berlakulah krisis perlembagaan. Dalam sejarah Malaysia , Raja tak pernah kalah bila berlaga dengan MB. MB yang selalunya mengalah seperti MB Perak dan MB Pahang yang berundur selepas seketika standoff dengan sultan negeri masing-masing .

Berbalik kepada pentingnya memahami perlembagaan, taklah susah sangatkah nak memahami perlembagaan Malaysia. . Perlembagaan Malaysia telah diterjemahkan ke bahasa Melayu. Terjemahan asal oleh Tun Suffian dan walaupun belum digazet sebagai terjemahan sah perlembagaan Malaysia dari teks asal yang berbahasa Ingeris, namun ia mudah difahami. Buku klasik oleh Tun Suffian Memahami Perlembagaan Malaysia sama ada dalam bahasa Melayu ataupun Inggeris (bulan lepas dilancarkan edisi baru buku ini) adalah syarah yang lengkap untuk memahami perlembagaan Malaysia.
Fahamilah Perlembagaan, dan anda akan tahu hak anda dan juga hak orang lain.

Tiada ulasan: