Selasa, 19 Februari 2008

Mari membaca

Kecenderungan membaca semakin menipis dalam kalangan gernerasi baru. Selain dari permasalahan sikap lanjutan dari cara gaya pendidikan yang diterima, malas membaca diteguhkanlagi dengan budaya mengoogle dan melayari internet untuk fakta dan berita. Semua akan diserap tanpa tapisan. Munasabahlah setengah pihak melihat monopoli gergasi enjin pencarian dan ensaiklopedia online pada masa depan akan mendefinasikan ilmu, kebenaran dan fakta mengikut gaya dan selera mereka. Kebenaran nantinya bukan kerana nilai intrinsiknya tetapi kerana kuasa menjana maklumat dlam saiz giga.
Kepentingan mencari maklumat melalui internet tidak lah juga boleh diperkecilan. Ketika research tentang masjid baru-baru ini, saya ketemu info yang sangat berguna tentang pengurusan masjid di alaf baru ini yang diupload oleh Majlis Ugama Islam Singapura (MUIS). Maklumat ini tidak mungkin say aketemu dalam masa terdekat jika tidak melalui internet.
Pun begitu membaca buku tidak dapat menganti ilmu lewat internet baik dari segi kepuasan, kesan dan perasaan.
Hambatan dalam dunia moden ini menyukarkan proses pembacaan yang efektif dan ekstensif.
Beberapa kaedah untuk membaca cepat dan banyak selalu diceritakan orang. Beberpa petua yang dihamburkan nampaknya menjadi juga.
Kata mereka, antaranya jika kita dapat mendisiplinkan diri membaca selama setengah jam sehari, maknanya kita akan membaca 52 buah buku yang sederhana tebalnya dalam setahun. WOW.
Masa pagi ataupun lewat malam selalu menjadi pilihan ramai orang untuk melakukan pembacaan serius kerana kurang gangguan.
Untuk menyerap kesan maksima hasil pembacaan, konsentrasi penting dan boleh dicapai dengan menunjuk setiap baris teks yang dibaca.
Dua petua yang difatwakan ini tidak rugi jika diamalkan.

Tiada ulasan: