Rabu, 27 Februari 2008

Beraya

Musim pilihanraya ini ramai orang yang beraya sakan. Saya akan mengundi di Dungun Terengganu. Selain dari menunaikan tanggungjawab sebagai pengundi, juga ingin menziarahi kawan-kawan dan tempat saya bermukim selama sepuluh tahun. Tempat jatuh lagi dikenang inikan pula tempat bermain!
Dalam kesibukan menteri-menteri berkempen dan memastikan kemenangan besar nanti (masihkah mereka menteri selepas parlimen dibubarkan?) , Dato seri Utama Rais Yatim sempat meluangkan masa merasmikan pelancaran 3 buah buku, Dua daripadanya terbitan Arkib Negara tentang Pembangunan Malaysia 50 tahun, edisi coffee table dan sebuah lagi tentang Perlembagaan Malaysia oleh Tun Suffian. Saya membeli sebuah buku lain tentang Tun Suffian yang di tulis oleh Prof Salleh Buang dan Dr. Tunku Sofiah Jewa, manakala buku pembangunan Malaysia terbitan Arkib Negara diberi percuma sebagai door gift, harganya lebih RM200. Seperti biasa dapat buku baru seronok sampai ke malam. Buku terbitan Arkib berkenaan menarik kerana sarat dengan foto-foto klasik koleksi Arkib dan inilah kekuatan buku-buku berkenaan. Manakala buku tentang Tun Suffian (Suff) oleh anak murid/pengikutnya memberi insight baru kepada saya tentang Tun Suffian yang selama ini saya abaikan mungkin kerana perbezaan bidang dan padang.
Ketika perlancaran buku-buku ini saya bersetuju sepenuhnya dengan ucapan DSU Rais bahawa minat membaca kini semakin membimbangkan. Jika PNM menganggarkan purata seorang membaca 2 buah buku dalam setahun, DSU Rais skeptik berdasarkan pengalamannya di parlimennya ,Jelebu NS. Jika beliau bertanya kepada penduduk sana tentang buku apa yang dibaca tahun ini rata-rata jawapannya ialah soalan - "Buku apo?". Jika itu jawapannya macam mana nak cari 2 judul setahun.
Sepintas lalu beliau menyentuh, jika pilihanraya dan pembinaan tamadun (atau pembangunan) tidak berasaskan atau dipandu oleh buku kedua-duanya akan bergerak ke arah yang berbeza.
Tanpa tradisi ilmu gerak kerja manusia ialah mengkorupsikan makna kehidupan sebenar.

Tiada ulasan: