Rabu, 11 Februari 2009

Sentimen Perkauman dan feudalisme

Perkembangan politik di beberapa negeri di Malaysia nampaknya bergolak sakan. Sungguhpun isu ini isu politik tetapi saya tidak boleh memilih untuk diam. Ada dua kesan negatif yang saya lihat jika tidak ditangani dengan bijak akan memudaratkan struktur sosial yang sedia ada. Dua kesan negatif ini ialah berkembang biaknya sentimen perkauman dan melalutnya feudalisme.

Walaupun hubungan inter etnik di Malaysia bukanlah baik sangat tetapi agak stabil terutama selepas peristiwa 13 mei 69. Persepakatan politik baik melalui BN maupun PR menunjukkan rakyat Malysia pelbagai kaum telah boleh menerima prinsip perkongsian kuasa, sumber dan negara sesama warga. Integriti dan keadilan telah menjadi fokus dan kreteria penting dalam membuat dasar baik di pihak kerajaan maupun pembangkang. Sayangnya, perkembangan politik mutakhir menunjukkan elemen perkauman semakin dilayan dan media arus perdana semacam tidak prihatin untuk memperbaiki keadaan malah mensensasikannya lagi. Pilihanraya kecil seperti di KT menunjukkan pengundi menolak isu perkauman dan mungkin dalam pilihanraya di dua bukit nanti trennya akan berulang, kecualilah sentimen perkauman dimainkan untuk kepentingan politik sempit.

Satu kesan negatif lain ialah menarik rakyat kepada institusi raja ke arah feudalisme. Kedudukan raja berperlembagaan dijamin dan tidak mungkin terhakis selagi Malaysia masih wujud. Peranan raja sebagaimana yang digariskan dalam perlembagaan mesti diikuti dan jika timpul kepelbagaian tafsiran maka mahkamah harus memutuskannya. Mengheret raja melebihi bidang kuasa (ditambah dengan kelemahan yang sedia ada dalam institusi beraja di Malaysia) akan menjerumuskan Malaysia kepada struktur sosial neo-feudal (feudal baru). Juak-juak mungkin menjual nama raja untuk menlegitimasi tindakan mereka. Panglima-panglima baru ini dibimbangi akan beraja dimata dan bersultan dihati.

Hubungan yang terbaik antara institusi raja dengan rakyat perlu dijaga, namun ketelusan di pihak institusi raja juga perlu ada jika mereka mahu rakyat (orang melayu-Islam) terus berdoa khusus untuk mereka setiap hari jumaat. Institusi raja akan terus di junjung jika asas yang paling penting dihayati iaitu kepatuhan kepada nilai agama. Orang melayu boleh menerima raja mereka sungguhpun tidak kaya, ataupun kaya berbilion-belion; mereka juga boleh menerima raja walaupun darah keturunan rajanya telah dicairkan melalui perkawinan dengan orang kebanyakan; juga orang Melayu boleh menerima raja yang "separuh" Melayu, asalkan Islamnya kuat. .... akan bersambung...

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Assalamualikum wbt...prof..
tulisan tidak jelas..gunakan format yg jelas utk penulisan sebegini...saya berminat utk membaca blog prof...