Selasa, 6 Januari 2009

Kursus Hubungan Etnik CTU 553

Selamat datang ke blog ini.
Blog ini asalnya untuk "mempatent" buah pikiran baru saya, namun saya juga akan menjadikannya medium perkuliahan dan untuk park dokumen-dokumen dan bahan-bahan yang berkaitan dengan kursus CTU 553. Untuk mengelak blog ini menjadi kusut masai, saya park bahan-bahan yang relevan itu di ruang maya (lihat link di sebelah). Saya akan update dari masa kesemasa..... sabar.

Seperti yang saya sebut dalam semua kuliah awal saya, saya melihat peranan saya sebagai pensyarah untuk kursus ini ialah bukan untuk memuntahkan balik apa yang tertulis dalam tools kursus ini; iaitu modul HE itu, tetapi peranan saya ialah untuk memberi nilai tambah terhadap kursus ini dan ilmu yang akan saudara terima. Idealnya ialah, saya mahu diri saya bila berada di depan kelas ibarat satu portal/gerbang ke ruang ilmu yang lebih besar. Kala nak kata macam Prof serba tahu pun ia juga... walaupun bunyinya macam perli. Kuliah saya akan sarat dengan anekdot-anekdot yang relevan tentang isu-isu hubungan etnik. Saya bukan tersasar sebenarnya, malah mensengajakan memberi maklumat dan pengetahuan baru itu - walaupun kadang-kadang nampak macam lebih dari isi modul HE itu sendiri. Sudah tentu anekdot/kisah saya akan berkisar tentang soal manusia- sejarahnya, persekitaran, invention mereka dan masa depan mereka.
Mengapa saya berbuat demikian? Kerana, reason de'tre yang paling mendasar bagi kursus ini ialah menjadikan kita manusia yang lebih manusiawi - boleh berbaik-baik dengan sesama manusia secara lebih bertamadun.
Jika tidak apakah ertinya kita sebagai pelajar ilmu hubungan etnik (manusia) ini.

Tiada ulasan: