Selasa, 23 September 2008

Suara hati

...tentang saya dan I.S.A....

When the Nazis came for the communists,
I remained silent;
I was not a communist.

When they locked up the social democrats,
I remained silent;
I was not a social democrat.

When they came for the trade unionists,
I did not speak out;
I was not a trade unionist.

When they came for the Jews,
I remained silent;
I wasn't a Jew.

When they came for me,
there was no one left to speak out.

It's a poem by Martin Niemoller (1892–1984)


Ya, suara fitrah semua orang mahukan keadilan, menentang penganiayaan dan ingin membela mereka yang tertindas.
Banyak sudah diperkatakan tentang rasional ISA dan banyak juga suara-suara hati hatta dari golongan pemerintah mahukan satu akta beberbentuk baru. Jika penggubalan akta ini asalnya untuk memblokir aktiviti pengganas, rasionalnya ada untuk kita punyai akta serupa supaya militan yang akan mengebom sana sini tidak dapat bermaharajalela. Tapi bagaimana kita boleh mendapat semuanya tanpa mengorbankan hak kebebasan insan. Disinilah letaknya inilah peranan kuasa legalistik (ahli-ahli Parlimen), mereka harus turun ke akar umbi dan mendapat pandangan masyarakat yang mereka wakili tentang akta lama dan bagaimana akta baru sepatutnya.
Salam persaudaraan untuk RPK dan keluaraga. Bersabarlah terhadap dugaan ini.

Khamis, 4 September 2008

Pak Samad kembali ke rahmatullah

Tan Sri Samad Ismail atau lebih mesra dengan panggilan Pak Samad telah kembali ke rahmatullah pada 4/9/08 hampir jam 6 petang. Al Fatihah ..........(mari kita bacakan fatihah dan dihadiahkan kepada beliau).....

Saya tidak kenal Pak Samad secara peribadi tetapi telah "mengenali" beliau sejak zaman sekolah menengah lagi. Ia berlaku melalui novel beliau "Patah sayap terbang jua". Walaupun bukan sebuah autobiografi tetapi karier, tribulasi, sikap dan prinsip beliau tercerna kuat dalam novel ini. Sikap anarkis/bebas beliau digambarkan dengan kuat dalam novel ini.Latar sosial dan etika zaman pendudukan Jepun memberi kefahaman kepada saya tentang novel Salina karya Samad Said, juga tentang filem-filem P Ramlee dengan setting kehidupan zaman pra dan pasca merdeka.

Tahun-tahun kemudiannya saya "diperkenalkan" kepada Pak Samad melalui karya-karya kartunis Lat. Rokok yang berganti puntung dan bahasa-bahasa kesat (seperti guru beliau -Kajai) antara ciri yang membezakan beliau dari yang lain. Sikap anarkis dan non konformis tokoh kewartawanan Melayu+Malaysia ini jelas sepanjang zaman.

Pak Samad melalui zaman-zaman sukar baik masa jepun, masa British malah pernah ditahan di bawah ISA hingga 1981 atas sebab yang tak sangat nampak jelas. Selepas bebas ia kembali menasihat dunia kewartawanan tersutama di NST.

Saya hanya benar-benar jumpa dengan Pak Samad dalam beberapa kali di Masjid UIA PJ lebih 10 tahun dahulu. Dia kerap berjemaah di sana terutama bulan Ramadhan.Inilah masjidnya- kerana itu jenazahnya akan disembahyang di sini sebelum dikebumikan di tanah perkuburan tak jauh dari situ. Pak Samad yang saya jumpa ketika itu telah bersara dan sangat santai dan selalunya dekat tiang dan jika diluar masjid selalunya dengan rokok di tangan. Kisah Pak samad dan rokoknya antara anekdot-anekdot yang menarik kepada sesiapa saja yang berjumpa dengannya.

Tahun 2008 Pak Samad bagaikan "bapak" saya jua. Blog anak beliau dengan kolum khusus tentang Pak Samad menjadikan saya hampir dengan Pak Samad dan Kak Ena (panggilan bloger terhadap anak Pak Samad ini). Selain menjengah tulisan tajam Kak Ena, saya tak akan terlepas membaca "Tuesdays with bapak". Ketika beliau dimasukan ke hospital pantai dan Kak Ena selalu update kondisi beliau, maka setiap kali saya mula berhadapan dengan komputer saya akan menjengah keadaan "bapak" Sehinggalah saya mendapat berita mengenai kematian beliau melalui blog Rocky's Bru.
Belangsungkawa untuk Kak Ena dan keluarga. Dari-Nya kita datang dan kepada-Nya kita akan kembali.

Semoga Allah SWT mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham

Isnin, 1 September 2008

bijak

Minggu lalu kawan saya menghadiahkan buku baru mengantikan buku yang dah 2 tahun dipinjamnya- Risalah untuk kaum muslimin karya Syed Naquib al-Attas.
Buku ini dimenarik dari beberapa aspek, 1. manuskrip buku terawal Prof Naquib tetapi hanya terbit 20/30 tahun selepas ia ditulis. 2. Sepekara lagi yang menjadikan buku ini menarik ialah proses penghasilannya. Bicara lisan oleh Prof ini disalin oleh pembantunya dan dijadikan buku. 3. Bab-bab dalam buku ini kemudiannya dikembangkan menjadi buku hebat Prof Naquib yang lain.

Catatatan kenangan oleh kawan saya membuatkan saya terkesima dan teruja. "Kita jangan merasa bijak, tetapi kita hendaklah bijak merasa". (sepatutnya "berasa" bukan "merasa"). Ini satu falsafah epistimologi yang boleh dihaluskan lagi.

Sebulan kebelakangan ini saya terkesan dengan fitnah internet yang melanda sahabat-sahabat jauh dan dekat. Mungkin falsafah ringkas ini patut direnungi oleh orang-orang yang berasa mereka bijak dan dibuai kehebatan kerana blog dilayari melebihi sejuta. selalu-selalulah bijak berasa.